THE BRIDGE – Biënnale van Venetië 2013

DROPSTUFF.nl heeft in juni 2013 als experiment een bijzondere ‘brug’ geopend tussen het Museumplein in Amsterdam, en Venetië, de stad waar op dat moment voor de 55e keer de Biënnale van Venetië van start ging. De brug werd gevormd door een verbinding tussen twee grote publieke schermen die via internet en met behulp van de Kinect, een bewegingsdetectiecamera van Microsoft, live met elkaar in verbinding hebben gestaan. De bezoekers op beide locaties konden elkaar zien, ontmoeten en een game met elkaar spelen.

Artistieke games
Vier Nederlandse ontwerpers(collectieven) en vier studentengroepen waren geselecteerd op basis van inzendingen in een open wedstrijd en Masterclasses. Zij hebben een antwoord geformuleerd op de volgende vraag: Hoe geef je middels een game, op een artistieke manier, vorm aan een live ontmoeting tussen bezoekers van twee Europese steden?

Met behulp van de technologie van de Kinect, bekend van de X-Box spelcomputer, en het internet konden mensen op straat door middel van beweging met elkaar communiceren. Via de gameapplicaties konden de spelers samen een beroemde beeldengroep vormen, een dans uitvoeren of zelfs tussen Amsterdam en Venetië ‘fierljeppen’.

Ontwerpers
Heinze Havinga en Rachel Kremer, Sander Veenhof en Marijn Lems, Stijn Kuipers, Sebastian Michalidis en Priscilla Haring, Zesbaans en vier groepen studenten van de HKU, HVA en Rietveldacademie.

Naar aanleiding van de presentatie in Amsterdam en Venetië wordt THE BRIDGE wordt verder doorontwikkeld

Recensie door de Spaanse krant El Pais

Presentatie Mediakunst
La Biennale di Venezia
55th International Art Exhibition

2013

I.s.m:
Dutch Game Garden
Microsoft Nederland
Hogeschool voor de Kunsten, Utrecht
Hogeschool van Amsterdam
Gerrit Rietveld Academie

Ondersteund door:
SNS Reaal Fonds,
Nederlands Ambassade in Rome,
Stimuleringsfonds Creatieve Industrie,